torsdag 19 februari 2009

Identity Brand Camp = topp betyg!

Igår tog våra elever studenten i Identity Brand Camp 09 på Berghs School of Communication. Ta-ta-ra! 10 lektioner, 7 grupper, 6 föreläsningar, 4 kund case, 2 fokuserade lärare. Med lite blandad framgång presenterade våra elever det uppdrag de jobbat med under 6 veckor: analys, strategi, koncept- och designutveckling för ett varumärke i behov av en puff framåt. Ett ganska mastig uppgift faktiskt! Ännu en gång underbart att se att vi verkligen har med kreatörer att göra. Inga större begränsningar. Inga större farhågor. På det bara. När konceptet väl mejslats fram, hade de ibland inget slut på idéerna. Ju starkare koncept, ju fler och roligare idéer. Vi planerar nu ett vernissage om några veckor då alla alster kan beskådas!

Vill passa på att förmedla den fin-fina feedback vi fick från klassen när vi bad dem bedöma hela kursen. Magnus: du gjorde ett bestående intryck. vi var helt spräng fyllda i huvudet efter din dragning! Anders+Daniel: varför hade vi inte den här kursen direkt i 1:an!? den föreläsningen gav så mycket. Jonas+Johan: imponerade med sitt case. bra att verkligen få höra hur det går till! och tack för Give Hope boxen! Bjarne+Tobias: ni lyckade på tre timmar med vad en hel web-kurs inte lyckades med på flera veckor! och så pedagogiskt. Anette+Markus: vilken engagerande föreläsning. mycket lärorik, engagerande och tack för alla chipsen. Jag kan avslöja att även Karin och jag fick några stjärnor i kanten!

Det här har varit utmanande. Och svårt. Och lite nervöst. Men väldigt kul. Att göra detta tillsammans med Karin var extra, extra kul. Har redan en förfrågan från Beckmans Designhögskola om ett gästspel i vår!

måndag 16 februari 2009

An Awesome Book

Idag låg det ett litet brunt paket på dörrmattan när jag kom hem; min förhandsbeställning av An Awesome Book av Dallas Clayton har äntligen anlänt. Grymt inspirerande på så många nivåer. Byt ut ordet ”Dreams” mot ”Ideas” så funkar texten även dagtid.

Bläddra igenom hela boken här och beställ ditt eget exemplar här.

onsdag 4 februari 2009

Guldägget möter Design

I våras startade Ulf och jag ett jobb som i grund och botten mynnade ur en stor dos frustration. Några dagar tidigare hade vi lämnat Konserthuset och Guldägget i ett moln av tja, vi var väl rätt sura över hur dåligt kategorin design representerade oss som byråer och våra kunder. Skippar snacket om vem som vann och vem som nominerades 2008.

Vi ägnade några timmar, med Pia samt ett tjugotal andra lika frustrerade ur design- och varumärkesbyråbranschen, åt att konstruera ett förslag med fler kategorier, tydligare regler för kategorin design Till sist fick vi igenom det vi ville, och vi är j-igt glada. Stort tack till Pia som varit peppande och drivande.

Att affärsplanera 2009-2010

Det är riktigt roligt att dra upp planen för 2009 och 2010. Konjunkturen är helt klart oviss att sia om. Massvarsel. Bättre köpkraft tack vare skattelättnad. MEGA miljarddollarspaket från Barack. Mycket billigare att låna pengar. DiLeva! Vad ska man tro på?

Jag väljer att se möjligheterna. Stålbad och sedan upp. Ren och fräsch för nya roligare saker. Det finns en annan stringens i det. Det kräver skärpa och att vi tänker annorlunda. Mycket uppfriskande. Så kära ni, vår plan för framtiden ser ljus ut.

fredag 30 januari 2009

Halvlek IdentityBrandCamp09 på Berghs

Nu har våra elever på Berghs klarat av den första delen av IdentityBrandCamp09. Med lite olika framgång presenterade de sju grupperna sin marknadsanalys, målgruppsanalys och strategier för oss i veckan. Utifrån våra 4 givna case, Lunarstorm, OLW, Fliesbergs och Resumé, var det härligt att se hur denna ganska så oändliga uppgift hade attackerats på så olika sätt. Att vi har med kreatörer att göra märktes tydligt. Med humor och värme genomlystes läget för dessa varumärken utan någon större rädsla. Vår feedback till dem gällde framförallt att öka skärpan i slutsatserna, alltid ha 100% respekt för kunden, ta med mer bilder, intryck, stämningar och att nu ta idéerna sky-high. Ser verkligen fram emot slutredovisningen den 18/2. Karin och jag gick från Sveavägen fulla av energi och fascination över det här med att vara lärare. Mycket lärorikt!

onsdag 21 januari 2009

ICA I love Eco - några kommentarer

Vill citera min favvis-kommentar på Dagens Media i samband med stormen i ett vattenglas -

URBAN RÄNNDAL, tisdag 20 januari 2009:

Två tjuvar kan ju inte bråka med varandra om vem som har mest rätt till ett stöldgods. Alla I love... varianter med hjärtat är ju snott från originalet, Milton Glasers NY-märke.

Eller den här på N Åkestams blogg -

Anonymous Chris said...

varför skulle det inte vara okej att använda samma? målet är ju att öka människors medvetenhet om miljön...vi kopierar varandra hela tiden i allt vi gör, jag tror det finns en naivitet att tro att vi alltid ska komma på något nytt. som Strindberg sa: hela livet är bara omtagningar

tisdag 20 januari 2009

En designers dröm!

Blev i höstas tillfrågad om att vara med i juryn för Månadens design i Resumé 2009. Det är ju en designers dröm, att få peka på andras design och tala om vad som är bra och dåligt :) Igår fick jag listan från Per (Torberger) på Resumé på vilka som ska vara med. Det ska verkligen bli intressant att höra hur de andra ser på design och vad design har för funktion. Kommer nog bli en del roliga och högljudda diskussioner :)

Här är juryn för Månadens design i Resumé 2009:

Eva Aggerborg, Bas
Eva Liljefors, Fellow Designers
Fredrik Andersson, Pangea
John Lagerqvist, Family business
Lisa Careborg, Happy
Lotta Kühlhorn, Kühlhorn
Mattias Dahlqvist, Garbergs
Nikolaj Kledzik, Identity Works
Patric Leo, Leo Form
Petra Östh, Amore
Susanna Nygren Barrett, BVD