fredag 20 februari 2009

The most amazing record in retail. Period!

Det ryktas att Abercrombie & Fitch vill etablera sig i Stockholm.

http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_1061373.e24

Det kan bli spännande. Den amerikanska klädkedjan är ett av de mest intressanta och inspirerande exemplen på hur man med en stark identitet kan slå världen med häpnad.

Analytiker i USA kallar A&F "the most amazing record in retail. Period." Hur har man lyckats med det? Inte genom ett unikt erbjudande. A&F säljer grå munkjackor, t-shirts och slitna jeans uppsydda i Asien precis som vem som helst. Anledningen till företagets exempellösa framgång är inte heller en fantastisk känsla för mode och trender. Kollektionerna ser väldigt lika ut säsong efter säsong, år efter år. Marknadsföringen är inte heller unik. Svartvita foton på bara överkroppar - det har vi också sett förut.

Men det man har är en grundinsikt om att det inte är bomullströjor man köper på A&F, utan en identitet. Man har förstått att ett varumärke är en mycket bättre långsiktig investering än en säsongskollektion. Och man har gjort sina butiker till den främsta kanalen för att förmedla den livsstil som ligger till grund för varumärket.

Mest imponerande är hur man kastat ut alla standardbegrepp av hur en butik måste vara, t ex består skyltfönstrena av persienner och är helt utan varuexponering. Butiken är ingen butik - det är en nattklubb där inredning och personal samverkar till att skapa en totalupplevelse. Genom att utnyttja doft och ljud har man skapat en miljö man inte bara går förbi, utan en butik som i sig är en destination.

Implikationerna av A&Fs framgång är mycket inspirerande. Man behöver inte ha lockpriser, ständig förnyelse eller ens unika produkter för att lyckas. Bara man förstår att paketera sitt erbjudande med ett mervärde så kan man lyckas otroligt bra. Och med en medveten design kan man skapa en unik miljö som ger en oemotståndlig köpimpuls.

Inga kommentarer: