onsdag 23 januari 2008

Y som i Ynderbar Yoga

Nu är yogan igång. Jag tänjer och andas och håller drishti på näsan. Det är plågsamt härligt och mina stackars fotbollsben får äntligen lära sig veta hut. Det här är meningen med allt, ja, jag vill bli yogi en gång för alla. Förstår inte varför jag håller upp 3 år i taget, det är ju såhär jag kommer att hålla mig evigt ung, bli längre med 2 cm och kanske nå madonna-skönhet när jag är 50.
Och så slutet, efter huvudstående och lotusställning i 25 andetag, bara slappa. Det står ett tänt ljus på bordet. Här ligger jag, i ett luktfyllt rum, i min egen svett, utlämnad och med helt okända människor och går ner i en så total avslappning som jag bara drömmer om några år av avbruten sömn, jag är i fullständigt meditation.
Där, slutet på dagen, når jag till något viktigt, det som vi alla söker med ljus och lykta efter, mindfulness, känsla av här och nu? nej, något så enkelt som en inre frid.
Så trösterikt att tänka, den finns där inne i dig hela tiden, varje dag och varje sekund. Det är bara att ta fram. Lycka till från en blivande Yogi.

Inga kommentarer: