torsdag 31 januari 2008

Var är jag? Vart ska jag?

Som gammal orienterade irrade jag runt i många skogar runt Stockholmstrakten under mina tidiga tonår. Supernördigt. I know. Men några klokheter kom även ur detta. Grundstrategin var följande: Fyra lägen kunde uppstå, vilka känns applicerbara på en kreativ eller strategisk process. Eller livet i stort. Och det gällde att hamna i rätt:
1. Det önskade tillståndet: Här är jag! Dit ska jag!

2. Det lite knepiga tillståndet: Här är jag! Vart ska jag?

3. Mitt vanligaste tillståndet: Var är jag? Dit ska jag!

4. Det oönskade tillståndet: Var är jag? Vart ska jag?

Sen var det också viktigt att välja vilka man eventuellt tog rygg på där ute
. Ett felaktigt beslut och man kunde hamna helt fel. Den man trodde man sprang i samma liga som en själv, visade sig vara på väg åt ett helt annat håll. Så när alla omkring en plötsligt drar iväg åt samma håll är det viktigt att tänka på sin grundstrategi. Här är jag! Dit ska jag!

Inga kommentarer: