torsdag 19 mars 2009

Medialandskapet förändras

Vårt medialandskap kommer att förändras mycket under 2009. Både stora och små varumärken, etablerade som oetablerade blir helt plötsligt mediaktörer, annonspengar förflyttas från traditionella kanaler till de egna. Ikea startade Ikea-tv förra året med användarnas egna inredningstips, Arla en youtube kanal där man kan lära sig laga mat, HM fashion-tv med intervjuer med designers och modeller och nu drar Adidas igång en webbtv-kanal och låter dig följa med behind the scenes och träffa stjärnorna mer privat. Gillar du videon, går det lätt att länka in den på din site blogg eller ladda ned den till din dator, iphone eller det media du föredrar att titta på det i.




Under 2009 lägger Adidas i Norden hela sina medieköp på nätet och mobilt. Ett annat intressant exempel är Lindex, de har startat ett eget annonsnätverk med affiliateprogram där de låter användarna driva trafik till siten och få betalt för det. Läs mer här>>

Som sagt mycket kommer att hända och många kommer få tänka om....

Inga kommentarer: