måndag 14 april 2008

Och deras namn betyder... avvikelse.

Anomaly är världens mest innovativa kommunikationsbyrå om man får tro tidningen Fast Company's lista över världens mest innovativa företag. (De är på plats 24. Designbyrån IDEO är på plats 5 men är mer inriktade på industridesign). På samma lista är Google nummer ett och Apple nummer två, så det är ingen brist på konkurrens.

Varför hamnar de så högt på rankingen? Dels löser de kundens problem på det sätt som är mest effektivt. De gör inte print bara för att de, som så många "vanliga byråer", sitter på en massa dyra printspecialister eller tv av samma skäl. De löser kommunikationsuppgiften ("problemet" är ett så tråkigt ord). Punkt. De har också en affärsmodell som är någon slags hybrid av innovationsbyrå och VC-företag.

Låt oss ta ett exempel:
Virgin America kom till Anomaly med uppgiften att se över bolagets kommunikation i alla dess delar och hitta ett nytt sätt att kommunicera. Anomaly såg möjligheten att kommunicera genom flygbesättningens bagage. Man tar då fram väskor tillsammans med Burton (som för övrigt är nummer 35 på nämnda lista) som man först hypar genom besättningen, och sedan bjuder ut till försäljning. Vinsten delas mellan Burton, Anomaly och Virgin. Burton gör business as usual, Anomaly gör mer stålar än vad de hade fått i normalt arvode och Virgin får de facto betalt för att göra reklam. Snyggt upplägg, eller hur?

Inga kommentarer: