tisdag 13 januari 2009

Tack Com Hem!


Min man kom hem med senaste erbjudandet från Com Hem; en digital videoinspelare med dekoder. Vi kan fast forwarda och hoppa över travet i sportsändningarna. Vi kan pausa Uppdrag Granskning för att äta middag och sedan titta igen. Det är inte TV tablån som styr när vi ska koka teet eller gå på muggen, det är vi själva. Och det innebär att vi from nu slipper reklam, till min bonussons, snart 16 år, stora lättnad. Han avskyr reklam. Det är så enkelt. Apparaten kostar 1000 kr eller mindre. Instruktion tar cirka 30 min för en normalbegåvad. Och vill vi som sagt skippa reklamen, då sätter vi igång Lets' Dance 20.10 istället för 20.00 och vips spolar vi förbi Elgigantens taffliga utbudsreklam. Nu till poängen. Är det så enkelt, så billigt är min profetia att det bara är en tidsfråga innan reklamfilm blir en dinosaurie. Reklam för TV är en stor industri och har en stor post i många varumärkens mediabudgetar. Den nya tekniken och kravet att använda marknadsbudgeten smartare och mer effektivt under lågkonjunkturen kommer definitivt att förändra det här. Varumärkesbyggande design och sociala medier kommer att bli viktigare.

Som en TV3 kille sa till mig under min tid på Jarowskij när jag sålde TV-program; "TV-program är bara utfyllnad för TV-reklam, bara så att du vet". Undrar vad han ska göra framöver?
Kolla in Tivo.

1 kommentar:

Unknown sa...

Men gud! Tivo och dess konsekvenser pratade man ju om för fem år sen. Jag som trodde att ni bloggare i kommunikationsbranschen var före er tid. Vad blir nästa scoop? Facebook? Youtube?